maandag 5 november 2012

Don't worry, be happy!


Vandaag stond ik op met een beetje een onbestemd gevoel. Een dag van 'ik zie wel wat er op me afkomt'. In mijn mailbox vond ik toen het volgende (thank you, Tomas!) dat me greep en ik hieronder met jullie wil delen omdat het zo goed onder woorden is gebracht. Ik heb het vertaald uit het Engels.

>>
Top Tips voor een Nieuw Begin


1. Maak je geen zorgen! Toen ik jonger was werd me verteld dat ik me geen zorgen moest maken en toen ik vroeg waarom, kreeg ik het volgende antwoord: 
"Wanneer er iets gebeurt dat je onder controle kunt houden, kun je het accepteren of besluiten het te veranderen. Wanneer je dingen onder controle kunt houden, is er geen reden om je zorgen te maken. Aan de andere kant, wanneer er iets gebeurt dat je NIET onder controle kunt houden en je niet de mogelijkheid hebt om het te veranderen, is er ook geen reden om je zorgen te maken." 
Hoe je het ook bekijkt, als er iets gebeurt in je leven, gebeurt dat met een reden - misschien is het vanwege een keuze die je hebt gemaakt, of omdat je wordt gedwongen om te veranderen en iets nieuws te gaan doen. Je zorgen maken zal je nooit iets goeds brengen, dus bekijk de situatie voor wat die is en doe er je voordeel mee, in plaats van ongewenste stress of angst te creëren.


2. Beheer je gedachten. Dit gaat samen met punt 1. Dus wanneer je eenmaal
gestopt bent met je zorgen te maken over wat er onvermijdelijk gebeurt in je leven, begin dan je gedachtenwereld te vullen met positieve gedachten. Verandering en nieuwe hoofdstukken van het leven betekenen nieuwe ervaringen en groei. Zonder verandering zouden WIJ niet kunnen veranderen. Dus verander je perspectief, kijk naar je nieuwe start met de ogen van iemand die dit zijn hele leven al heeft gewild, en focus op alle fantastische dingen die eruit kunnen voortvloeien.


3. Waardeer het verleden. Wanneer we een nieuwe fase in ons leven beginnen, hoeft dat niet verdrietig te zijn, zoals bijvoorbeeld wanneer vrienden emigreren en we 'vaarwel' moeten zeggen. Het betekent niet dat we dan maar moeten vergeten wat we allemaal hebben beleefd, of de herinneringen die we samen hebben gemaakt. Wees in plaats daarvan blij en dankbaar voor wat je hebt doorgemaakt (ja, ook voor de moeilijke tijden!), omdat die je hebben gebracht waar je nu bent. Glimlach om wat je onderweg hebt geleerd, en wees blij met de kracht en kennis die je hebt verworven. Wees trots op de dingen die je hebt bereikt en wees enthousiast bij het nieuwe dat je gaat aanpakken, omdat het je zal helpen je verder te ontwikkelen en wijzer te worden.
Herinner je dat JIJ de macht hebt om te bepalen welke uitkomst je krijgt bij wat je doet èn hoe je je voelt, iedere dag opnieuw.
<<

Waar het op neerkomt is dat het absoluut geen nut heeft om ons zorgen te maken. We hebben ALTIJD de keuze en de macht om te bepalen hoe we iets ervaren. Daarom:
Don't worry, be happy!


Vrede, Liefde en Licht
Alexa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten