maandag 16 september 2013

Liefde in actie

Het lijkt wel alsof er nu steeds meer kinderen zijn die 'anders' zijn. 'Anders' in de zin van 'niet standaard'. Je hoort steeds vaker van kinderen met bijvoorbeeld autisme, ADHD en andere 'gedragsstoornissen'. Mijn jongste 2 zoons hebben hier blijkbaar ook iets van meegekregen, dus ik begrijp de ouders en leerkrachten die (moeten) omgaan met deze kinderen heel erg goed. 

Als moeder ga je je afvragen waar het vandaan komt, wat je eraan doen kunt, hoe je ermee omgaat, waar je hulp kunt vinden, en meer van dat soort dingen. Soms draai je in kringetjes rond en word je van het kastje naar de muur gestuurd. Lijkt het een uitzichtloze situatie. 

Wij als volwassenen zitten nog vaak vast in oude patronen, en dan met name die van 'opvoeden'. We proberen onze kinderen alles te leren wat we zelf hebben geleerd, en ze de juiste normen en waarden mee te geven  Alles om er maar goede mensen en medeburgers van te maken.

Maar heb je je ooit afgevraagd of je misschien ZELF iets kunt LEREN van zo'n kind?

Dit was voor mij een echte eye-opener. 
Toen ik me ging afvragen wat ik kon LEREN van mijn zoons en de hele interactie binnen het gezin, kwam ik dit tegen: 

LOVE IS THE ANSWER, NO MATTER THE QUESTION.
(Liefde is het antwoord; het maakt niet uit wat de vraag is.)

Voor mij was het een kwestie van geduld hebben, heel veel geduld (soms moet het zelfs uit je tenen komen), en je vooral NIET kwaad laten maken, maar liefdevol reageren. Liefde in actie.



Liefde straal je uit, en je hebt vaak geen idee hoeveel gevolgen dat heeft. Leven in en doen vanuit je hart, je gevoel volgen. Bereid zijn om ook in 'moeilijke' kinderen en volwassenen de Goddelijke Vonk te zien. We zijn allemaal zoveel meer dan we op het eerste gezicht lijken te zijn.

Dus: Namaste, 'moeilijke' kinderen. Ik probeer om Liefde in actie te zijn, en merk dat akelige situaties steeds sneller opgelost worden naarmate ikZELF hierin meer ervaring krijg.

Liefde, Licht en Waarheid,
Alexa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten